28 jun Vi skal kunne meget mere end at bage kager
Jo mere vi ved om mennesker, jo hurtigere rykker vi på nye tendenser, og jo bedre går forretningen. Det siger direktøren i industribageriet Easyfood, som med stor succes har ansat en psykolog og to designere. Mindre virksomheder skal turde mere, når de rekrutterer, mener han.
Maskinen folder kærnemælkshornene sammen i et snuptag, og kyndige hænder i silikonehandsker vender bagværket rigtigt, før det ryger ind i de store ovne og ud til kunder som Baresso, Lidl og 7-Eleven.
Til forveksling ligner Easyfood enhver anden produktionsvirksomhed – i hvert fald indtil psykologen kommer forbi maskinen for lige at høre, hvordan det går med hornene.
– Jamen, vi er ikke bare et bageri. Vi er en videnvirksomhed, der bager kager, forklarer direktør og medstifter Flemming Paasch.
De seneste år har han målrettet inviteret utraditionelle kompetencer ind i Easyfoods produktionshal og kontorer, fordi han mener, at tiden er løbet fra fødevarevirksomheder, der kun tænker i produktion.
– Vi har en psykolog ansat, fordi det hjælper os at have en, der lytter og går på tværs med viden. Hun sikrer, at alle bliver hørt, og at opgaverne giver mening, og det er ekstremt vigtigt i en travl og omskiftelig hverdag.
– Vi har en psykolog ansat, fordi det hjælper os at have en, der lytter og går på tværs med viden..
Viden gavner bundlinjen
Easyfood har i alt otte akademikere ansat. Ud over psykologen tæller flokken bl.a. to designere, som har fokus på at spotte nye tendenser hos forbrugerne, og det har vist sig at være et effektivt springbræt til vækst.
Flemming Paasch mener, at mange små og mellemstore produktionsvirksomheder kunne have gavn af at tænke mindre konservativt, når de søger nye medarbejdere.
– Fx fødevaremarkedet udvikler i dag så hurtigt, at virksomheder har brug for helt andre kompetencer end for ti år siden for at følge med. Vi kan godt trække på eksterne konsulenter, men vi rykker meget hurtigere, når vi selv har de rigtige folk i huset.
– Hvis du koger det, vi laver, ned til essensen, så handler det om mennesker, summerer Flemming Paasch op.
– Det er mennesker, der skaber vores bagværk. Og det er mennesker, der køber det i butikkerne. Så når vi henter nye kompetencer ind, der gør os klogere på mennesker, influerer det i allerhøjeste grad på bundlinjen.
Mit bedste råd til andre virksomheder
Tro på, at det er en styrke at tænke anderledes. Stil dig der, hvor du gerne vil være med din virksomhed og tænk: hvordan kom jeg herhen? Fra det perspektiv virker forhindringerne mindre, og du ser de kompetencer, der er brug for.