07 sep Cand.control i vækstvirksomhed
Med Akademikerkampagnens hjælp fandt ung kreativ iværksættervirksomhed ressourcer til vækst. Han hedder Michael, er uddannet på CBS og tidligere gymnasielærer med flair for både leg, humor og disciplin
“Vi er sådan nogle iværksættere, der ser enormt meget op til Google. Vores drøm er at skabe det dér sted, hvor man hygger sig og har plads til store armbevægelser. Det har så bare vist sig at kræve enormt meget organisering…”
Som mange iværksættere er Jens Skyum Bro,medejer i den kreative vækstvirksomhed TV Graphics ApS, overrasket over mængden af kedsommelige pligter og forventninger, der følger med livet som selvstændig. Risikovilje og salgbare kompetencer besad han og to kolleger fra TV3 i rigt mål, da de for seks år siden droppede lønmodtagertrygheden og sprang ud som selvstændige udbydere af grafiske designløsninger til tv-underholdning.
Virksomheden leverer i dag grafik til 500 underholdningsshows og sportsbegivenheder årligt i både Danmark og Tyskland, herunder samtlige Superliga-kampe, indsamlingsshows og X-Factor-programmer på de dansksprogede kanaler.
Bedre styr på økonomien
“På rigtig mange punkter er vi jo nogle drengerøve,” griner Jens Skyum Bro. Han indrømmer blankt, at det hidtil har knebet med lyst og kompetencer til det administrative; betalingsfrister, aktiver, passiver, skattefradrag, kontraktjura, fakturering mv. “Dér har vi faktisk præsteret at få fire bøder på en gang for at aflevere årsregnskab for sent. Vi betaler, hvad vi skylder, men havde så heller ikke styr på, hvem der skyldte os.” Men dette administrative åg blev han i høj grad lettet for, da TV Graphics i sommer ansatte controller Michael Mortensen, cand. merc. i strategi, organisation og ledelse fra CBS.
Bedre styr på tilgodehavender og kontrakter
Stilfærdig smilende nikker han til Jens Skyum Bros forklaring. Likviditeten sejlede mildest talt, det husker han udmærket: “Noget af det første jeg blev mødt med, var tilgodehavender på sammenlagt en mio. kr. ”De er sindssyge!”, tænkte jeg. For mig er det stadig svært at fatte, at man kan have så travlt med sin kerneydelse, at man ikke lige når at samle en million op.”
Michael har virkelig tilført noget, vi måske ikke helt vidste, vi manglede. Et overskud af viden, disciplin og struktur
Det første halve år i jobbet har Michael Mortensen haft travlt med at skabe orden i TV Graphics kreative kaos. Sin erhvervsjuridiske baggrund har han haft god brug for, bl.a. til at udfærdige professionelle kundekontrakter, sætte sig ind i tysk arbejdsmarkedslovgivning og ansætte tyske medarbejdere. Tyskland er nemlig det pt. største vækstmarked for den lille københavnske virksomhed. Alt i alt finder han det spændende, meningsfuldt, udfordrende og sjovt sådan at være med til at opfostre en virksomhed. ”Jeg får jo stort set alle mine kompetencer i spil,” som han siger.
TV Graphic har nu fået mere viden, disciplin og struktur
Jens Skyum Bro synes, at han og TV Graphic har lært meget af den proces, der førte til ansættelsen af Michael Mortensen. ”For halvandet år siden ville jeg nok have sagt, ”hvad skal vi med sådan én? Det er da spild af penge. Men Michael har virkelig tilført noget, vi måske ikke helt vidste, vi manglede. Et overskud af viden, disciplin og struktur. Nu mangler vi bare at få ansat nogle flere dygtige tv-grafikere, så virksomheden kan vokse på det tyske marked.”
Et match, som foregik i tæt samarbejde med Akademikerkampagnens konsulenter, der dels hjalp den unge virksomhed med at identificere sine mangeartede behov, dels hjalp med at udvælge kandidater. En proces, Jens Skyum Bro udtrykker stor tilfredshed med, for det er ofte vanskeligt i en lille virksomhed at finde ressourcerne til at overskue udbuddet af højtuddannet arbejdskraft og derpå finde lige præcis den profil, der kan generere nye ressourcer til videreudvikling af virksomheden.